RIB veiligheid – Tips voor veilig varen op een Rigid Inflatable Boat

RIB veiligheid – Tips voor veilig varen op een Rigid Inflatable Boat

Ervaren watersporters zullen het ermee eens zijn dat veiligheid op het water een van de meest essentiële instrumenten is die een booteigenaar kan bezitten. Wij raden iedere nieuwe bootgebruiker aan om lessen of workshops te volgen om zoveel mogelijk kennis op te doen over het bevaren van waterwegen en het leren van de regels van de “weg”. Als het gaat om het gebruik van een RIB, zijn er een aantal fundamentele veiligheidstips waarmee een eigenaar rekening zal willen houden die een beetje verschillen van de veiligheid aan boord van andere traditionele stijl vaartuigen.

In dit artikel gaan we dieper in op de veiligheid van het RIB varen en hoe eigenaars een aangename ervaring op het water kunnen hebben zonder gevaar of vermijdbare ongelukken.  Laten we er meteen induiken.

Voordat we er induiken kan het wellicht leuk zijn om te weten dat er tegenwoordig ook zogeheten funtubes zijn. Dit zijn banden, banken, of bananen die je achter de boot kunt hangen. Echter gelden hiervoor wel enkele extra veiligheidsregels. Maar mocht je nog op zoek zijn naar een funtube? Vraag jezelf dan eerst af: “waar kan ik aanbiedingen van een funtube vinden?

Pre-Launch Check

Voordat u het open water op gaat, is het belangrijk om een vaartuig te inspecteren op mogelijke problemen. RIB boten blijven meestal altijd opgeblazen, dus de kans is groot dat als er ergens een scheur of gat in het materiaal zit, u dat onmiddellijk weet. Langzame lekkages kunnen echter sluipend zijn, en het is een uitstekende gewoonte om het vaartuig te bewandelen en te luisteren en te zoeken naar eventuele oorzaken van bezorgdheid.

Altijd dragen en niet slepen

Dit is meer bedoeld voor eigenaars van kleinere RIBs, omdat het verleidelijk kan zijn om een vaartuig vanaf een vrachtwagen of over een strand naar de kant te slepen. De romp van een RIB is gemaakt om tegen een stootje te kunnen, maar er is geen reden om dat expres te doen. Draag het vaartuig met een vriend en zet het in het water.

Ken Uw Vaarplan

Hoewel het leuk is om spontaan te zijn, is het veiligste vaarplan er een die echt gepland is. Het kennen van oriëntatiepunten en het voorprogrammeren van een route in een navigatiesysteem zal ervoor zorgen dat de bestemming niet wordt gepasseerd of dat het schip of de bemanning in gevaar komt.

Maximale capaciteit

Een volle boot met vrienden en familie is misschien wel een deel van de reden waarom een koper in de eerste plaats een boot wil hebben. Het probleem is dat als iedereen tegelijk aan boord is, dit een gevaarlijke situatie kan opleveren. Houd u aan de aanbevelingen voor de capaciteit van de boot en overweeg om dat aantal niet te overschrijden. De kapitein is uiteindelijk verantwoordelijk voor iedereen aan boord, dus neem die verantwoordelijkheid ter harte.

Items om te verzamelen en aan boord te houden

Snelle trips rond een klein meer zullen waarschijnlijk geen significante “uitrusting” lijst rechtvaardigen, maar hopelijk geeft deze lijst van aanbevelingen booteigenaren een kans om te overwegen of ze deze dingen wel of niet nodig hebben op hun vaartuig. Bij suppen is dit exact hetzelfde aangezien zowel het supboard als de boot geen oneindig draagvermogen hebben.

Roeispanen

Dit is waarschijnlijk meer voor de kleinere RIB vaartuigen op het water, maar peddels zijn altijd een goede keuze in het geval van een motorstoring.

Reparatiekit

De meeste fabrikanten van opblaasbare vaartuigen hebben hun eigen reparatiekit beschikbaar, hetzij om aan te kopen, hetzij om bij de aankoop van een boot bij te leveren. Houd die uitrusting aan boord in het Zeldzame geval dat een opblaasbare kamer beschadigd wordt.

Hier is een goede controlelijst voor andere diverse punten:

  •       Persoonlijke drijfmiddelen voor iedereen aan boord
  •       Signaalapparatuur zoals spiegels, fluitjes of vuurpijlen
  •       Brandbestrijdingsmateriaal
  •       Papieren kaarten, vertrouw niet alleen op elektronica
  •       Een kleine “meest gebruikte gereedschap” doos
  •       Zaklamp en verbanddoos
  •       Vaargedrag

Tot slot nog een paar opmerkingen over vaargedrag. Dit is eigenlijk een van de belangrijkste aspecten van de veiligheid van het varen, en toch wordt dit het meest over het hoofd gezien. Een kalme en koele kapitein houdt iedereen aan boord veilig.

  •       Wijs minstens één of twee mensen aan boord specifieke taken toe om de boot in goede banen te leiden, zoals iemand die de lijnen vasthoudt tijdens het aanmeren.
  •       Weet wanneer reddingsvesten onmisbaar zijn. Met de nieuwe ontwerpen van reddingsvesten is er echt geen excuus meer voor tragische ongelukken aan boord die te maken hebben met verdrinking. Dring erop aan dat kinderen reddingsvesten dragen, vooral de kinderen van andere mensen.
  •       Volg de vaarregels. Zo respecteert iedereen op het water elkaars persoonlijke veiligheid.
  •       Volg de plaatselijke vaarwetten. Zorg ervoor dat u regelmatig de State Boating Laws van de USCG bekijkt om op de hoogte te blijven van eventuele updates, vooral als u door het land reist door verschillende staten.
  •       Tenslotte, drink niet te veel cocktails. Drinken en varen kan net zo gevaarlijk zijn (zo niet erger) dan drinken en autorijden, en daarom moet de kapitein extra voorzichtig zijn en vermijden dat hij teveel drinkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow by Email
Pinterest
LinkedIn
Share